De Google zoektermen van 2017 per land

Intensieve taaltraining voor professionalsEind 2017 heeft Google de meest gebruikte zoektermen van het afgelopen jaar bekend gemaakt en die geven een verassend kijkje in het zoekgedrag van Nederland en de rest van de wereld.
Zo zochten mensen wereldwijd het vaakst op onderwerpen die te maken hadden met orkaan Irma in het Caribisch gebied. Maar ook de ‘Me-too’-beweging drukte zijn stempel op de zoekresultaten van 2017. Journalist Matt Lauer, die beschuldigd werd van seksueel misbruik, voert de lijst van meest gezochte personen aan.
Daarnaast laat Google een aantal verschillen per land zien. In Nederland was bijvoorbeeld veel aandacht voor de vermissing van de 25-jarige Anne Faber, terwijl Duitsland zich vooral zorgen maakte over de boterproductie: ‘Waarom is de boter zo duur geworden?’, vroegen de Duitsers volgens Google zo vaak, dat de vraag in de top 5 van de meest gestelde vragen belandde. De Spanjaarden zochten het vaakst naar artikel 155, waarmee Spanje het Catalaanse zelfbestuur kan opheffen.
2017 was een veelbewogen politiek jaar en dat is niet aan de aandacht van Google ontsnapt. De Britten vroegen zich af wat een ‘hung parliament’ was – een parlement waarin geen enkele partij in haar eentje kan regeren – toen premier May haar meerderheid in het Britse parlement verloor.
Nederlandse kiezers zochten antwoord op de vraag ‘Wat is populisme?’. De politicus waarop het meest werd gezocht is Geert Wilders. Nieuw in de top 5 dit jaar: Thierry Baudet.
De lijsten geven ook de eigenaardigheden per land weer. Zo zochten de Belgen massaal op hoe Tinder eigenlijk werkt. In Frankrijk was een recept voor Boeuf Bourguignon populair en Amerikanen wilden weten hoeveel calorieën in een unicorn frappuccino zitten.

Bron: Trouw, december 2017.

Ook aandacht voor culturele verschillen tijdens taaltraining

Ieder land heeft een eigen cultuur. De cultuur van het ene land lijkt meer op die van ons dan die van het andere land, maar verschillen zijn er altijd. Zoals uit bovenstaand artikel blijkt, zijn deze verschillen ook terug te zien in de gebruikte zoektermen. Wat in het ene land als belangrijk ervaren wordt, is in een ander land niet relevant. Tijdens de taaltrainingen van European Language Centre wordt, naast aan het leren van de taal, ook veel aandacht besteed aan de cultuur van het land. Om een goede band op te kunnen bouwen met uw buitenlandse collega of zakenpartner is dit erg belangrijk. Heeft u vragen over de zakelijke taaltraining? Bel gerust! Tel. (020) 609 79 70. Of stuur een e-mail naar info@europeanlanguagecentre.nl.